(19 juli)

En grej som jag stör mig grymt mycket på är folk som skryter om hur högt dem hoppat med häst, "jag har hoppat 1,10, vad har du hoppat?" Man ba, vad spelar det för roll egentligen? Det irreterar mig att en del går efter hur duktig man är på hoppning genom vad personen hoppat i höjd. Vilken höjd man klarar av att hoppa utan att ramla har ingentings alls med om man är duktig på hoppning eller inte. Något som man får skryta om, eller vara stolt över det är om man klarar av att hoppa en bana som går i rätt tempo, får in rätt galoppsprång, gör bra vägar, har rätt galopp, man får hästen att ha bjudning, det ska se enkelt ut osv. Om man klarar av det, ja då är jag imponerad, inte om man hoppat 1,20 för det säger ingenting om hur duktig du är på att rida.
Här hoppade jag lite högre än vad jag brukar, 85 cm:
Det kändes inget bra alls för det gick alldeles för fort och jag var jättebesviken över, inget jag skyter om alls. Däremot när jag hoppade en ponnycupsbana på Rasmus på 60 cm utan fel var jag hur glad och stolt som helst efter. Då var jag nöjd, det visade att jag var en bättre ryttare än när jag hoppade bana på Chiko 85 cm.
Jag är nöjd jag bara kommer över sånna här höjder:
40 cm, det var en utmaning för mig på Rasmus i början när jag började hoppa honom. Det där var första gången jag hoppade honom och han var svår att hoppa, varje hinder jag tog mig över gjorde att jag stärkte mitt självförtroende, även om hidnrerna bara var 40 cm höga.
 
 
 Jo lite imponerad kan jag bli om man utvecklas med en häst och lyckas ta sig över högre och högre höjer efter varje hoppning. Som t.ex. kanske en häst är jätterädd för att hoppa, och någon köper den hästen och lär hästen att hoppa utan att vara rädd och lägger ner massor av tid på det, kanske i flera år. Klarar den personen sen att hoppa 1 meter, ja då är jag också jätteimponerad. Då är jag inte imponerad av höjden, utan utvecklingen.
Spot är en duktig hoppare :)
 
Så ni som inte har hoppat så högt, tro verkligen INTE att ni är en dålig ryttare då, höjd och skicklighet är två helt olika saker. Ni som dömmer folk efter hur högt dem hoppar, ja skäms på er, haha ;) Sen så är det ju lite annorlunda med rutinerade ryttare som tävlar på höga höjer, såklart dem är bra. Men en del som tävlar på höga höjder kan jag tycka inte alls borde det eftersom de rider som svin.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malinsandin

Bra skrivet!
Men personer som rider som 'svin' klarar ju antagligen inte banan då när det blir högre, så de håller sig rätt ofta på de låga höjderna (ld/lc) för att dem vet att varken det tekniska eller hinderna är speciellt svåra där så det är 'lätt' att gå i mål felfritt! Men undantag finns det absolut :)

2012-07-21 @ 08:55:38
URL: http://Tsmklararviallt.blogg.se
Postat av: Malin sandin

Bra skrivet!
Men personer som rider som 'svin' klarar ju antagligen inte banan då när det blir högre, så de håller sig rätt ofta på de låga höjderna (ld/lc) för att dem vet att varken det tekniska eller hinderna är speciellt svåra där så det är 'lätt' att gå i mål felfritt! Men undantag finns det absolut :)

2012-07-21 @ 08:56:03
URL: http://Tsmklararviallt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0