(29 april)

Usch, gick inte bra att rida Hamilton idag. I början körde jag mycket igång och avsaktningar och fick honom på hugget. Sedan skrittade jag lite i skogen och hoppade ett dike utan problem (diket efter skogsslingan) sedan när jag kommit en bit och gick höger tänkte jag hoppa ett annat dike. Då tog han världens jätte hopp över diket och stack iväg upp för backen som var full av stenar och rotar! Sedan skrittade jag vidare i skogen.
Sedan kom jag till det nerfällda trädet som vi förut hoppade eftersom det var upphögt lite då. Tänkte att jag kunde hoppa över det. ¨Så jag kommer i trav mot det och han sätter iväg i full rulla (helt okontrollerat) och hoppar högt över och sedan kommer en massa träd som han måste kasta sig undan för så att han inte galopperar på dem. Jag får inte stopp på honom ett tag, hur mycket jag än tar i tyglarna så drar han hårdare och snabbare framåt och stannar inte förens det kommer en backe. När vi kommit ner för den brantaste biten sticker han iväg igen och skengalopperar helt okotrollerat tills jag kommer fram till parkeringen. Inte bra, han galopperade i nerförsbackar.

Sedan går jag bakom skoghagen för att se om jag kan få lite pli på honom. Jag tränar formen på honom och lyckas trave ett litet tag innan jag fattar galopp och först galopperar jag i kort galopp medans jag försöker hålla honom i form så han inte sticker. Fast sedan brakar han iväg och innan kurvan får jag ner honom i trav. Efter kurvan går det inte att göra något... Det är bara full fart framåt!
Sedan red jag på ängen och tränade formen igen. Det gick rätt bra, kunde behålla den från trav till galopp och sedan gick det att bryta av. Jag lät honom plaska i en stooor vattenpöl sedan gick jag över det föredetta diket som han hoppade faktiskt.  Sedan stack han IGEN! Han galoppera rysligt fort och långsamt, jag skrek stopp Hamilton! Men han lyssnade inte :o Han bara galopperade snabbare och brydde sig inte om en liten fluga som drog i tyglarna där uppe. Jag fick pabik när han inte saktade av mot asfaltsgångvägen, han galopperade över den! och så vidare fram till sin hage.


Jag ska säga er att det är en helt annan grej att skena på en stor fullvuxen HÄST än en liten ponny. Det här var läskigt! Och kul :)
Nästa vecka ska jag börja använda ett skarpare bett på honom. Undra om det är ett sångbett som Picco har?


Kommentarer
Postat av: e

FAIL okej men jaja xD

2011-04-29 @ 22:22:25
URL: http://ryyttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0