(6 juni)

Jag har kommit på vad folk vill läsa på en folk. Vad bloggaren tycker om saker, bloggaren ska kritisera saker och skriva det i bloggen. Alla bloggläsare slukar och håller med eller imot..


Allt för många har börjat såga hästarna i munnen nu på sistone. Allt i handen, och så säger dem ändå att det ska komma från benen och ryggen.
Så fort man tar tyglarna börjar folk och fixa och trixa med tyglarna och hästens huvud. Varför de? Varför inte bara renodla först och få hästen att lyssna på dig innan du börjar tänka på vart hästen ska ha sitt huvud. Nästan ingen mellanponny/småponny på ridskolan kan gå i den rätta formen i skritt från början utan att den är uppvärmd och har lärt sig vad det är för sorts ryttare som sitter på den.
Då börjar dem såga för det fungerar bäst. Mend et är fel, man ska ha mycket häst framför sig och rida fram hästen och få in den där rätta känslan.
Varför så formfixerade? Hellre en häst som lunkar på i en bra takt med huvudet där den vill än en häst som pelar med huvudet och stundtals böjer på nacken och går i ett alldeles för stressat eller för ihopdraget tempo.
Bara för att jags kriver det är så betyder det inte att jag rider hästen helt rätt. Men det jag menar är att man ska rida mer med rumpan och inte med händerna och inte bry sig om formen i början.


Mycket häst framför sig! Det ska bli mitt nya motto x)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0