(7 oktober)

Idag gjorde vi Amerikansk citronpaj på hemkunskapen. För en gångs skull så fick vi välja vilka vi skulle vara med, haha och jag som råkat gå till fel grupp så var inte i samma grupp som Erica. Var då med Emma :)
Njaa... Lite bränd blev väl pajen. Tyckte inte heller att den var supergod, inte äcklig. Men jag gillar inte paj, tycker det är äckligt...

Vår paj. haha vi åt inte ens upp hälften ^^

Grädden gjorde så jag mådde illa efter..

Idas och Elenis paj

På NO:n så höll vi på med metaller, vi laborerade och såg vad resultatet blev när man la olika sortes metaller i vatten och saltsyra.
Här är magnesium, saltsyr och eld:

Poff!


Vår lärare visade också vad som hände rom metallen Natrium kommer i kontakt med vatten. Den fräter liksom bort. Första gången la hon i en för stor bit så den exploderade. Här är en bra video om dessa metaller som jag såg för några månader sedan:


Sodium är natrium, de pratar ju på engelska. Se slutet när Cesium kommer i kontakt med vatten, fett läskigt ju...


Kossan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0