(31 augusti)

Min mamma har haft diagnosen fibromyalgi i flera år. Nu har mamma och jag misstänkt att jag kanske också börjat få det. Jag har börjat få samma symptom som min mamma. Jag är inte för ung för att få det, mamma känner en som drabbades av det vid 13-års ålder.
Här är en liten beskrivning av FMS:
 
Fibromyalgi - FMS är en smärtsam kronisk sjukdom. Huvudsymtomen vid FMS är en ständig smärta i vila som upplevs som uttalad samt onormal trötthet. Uttalad smärta är en stressfaktor, och symtom som ofta förknippas med stress är vanliga hos patienter med fibromyalgi. Muskelsmärta påverkar motoriken, sömnen störs av smärta. Dålig sömn, ständig smärta och av smärtan framkallad stress ger trötthet.
 
Det mesta stämmer in, särsilt onormal trötthet och stress. Jag har ibland väldigt ont i kroppen, som när man har feber, då gör det ont när folk tar på en. Just nu har jag ruskigt ont i vänsterarmen, det känns som om jag tagit stelkrampssputan. När jag på sistone fått träningsvärk blir det inte bättre efter en dag, utan det fortsätter göra ont väldigt länge. Något som jag också märkt av på sistone är yrsel, jag känner mig yr och mår illa. Om det är fibromyalgi så är det ju inte kul, det kommer påverka mitt arbetsliv i framtiden. Kommer inte orka med allt som en vanlig människa gör, jag måste vila mig. Jag klarar av rätt mycket när jag är på högvarv, då känner jag inte om jag är trött. men så fort jag vilar så mår jag så dåligt, jag orkar typ ingenting på flera timmar. Det är därför jag inte bloggat så bra på sistone, jag är för utmattad för det. jag vill blogga och har saker att skriva om, men jag orkar inte skriva ner det och lägga energi på det.
 
Något som på sistone tagit jättemycket kraft från mig, det är ridningen. Jag känner ju inte när jag rider om jag är trött, inte när jag är påväg hem. Det är när jag lägger mig i sängen och vilar, då känns det som mitt blod är bly, det tynger ner mig i sängen och då orkar jag verkligen inte göra ett piss.
Har idag mer energi än vad jag brukar, men det kan bero på att jag slutade vid lunch idag. Nu har jag skrivit ett väldigt långt inlägg, riktigt stolt :D Men nu är jag tröööött och har värk i armen, så nu ska jag vila.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0