(23 januari)

Lite mer om min småponny tid

På småponny gick lektionerna mest ut på att galoppera så mycket som möjligt, tjuvgalopepra på uteritterna och rida fort! Sen om man kunde få hästen att böja på nacken då blev jätte lycklig.
Jag gillade att rida hell ett tag, särsilt på 123 leken för han brukade alltid vinna. Och så gick han och böjde på nacken/bakom hand av sig själv typ, i skritt.

Kommer ihåg en rolig uteritt. Vi ahde byggt upp massor av små hinder och ridit på ängarna, hoppat massa dikten. Vi hade inte galopperat bakom skogshagen än, men smyg galopperat lite. 2 ryttare tror jag hade ramlat avr edan men vi hade fortsatt. Jonatan hade blivit galen och skenat och hoppat ner för ett berg så hans ryttare ramlade av. Hon började gråta så vi red tillbaka till stallet även fast vi hade mer tid kvar, våran grupp blev lite sura på henne för att vi inte fick galoppera. Sen visade det sig att hon hade fått inre blödningar! :O

Min första skötpony hette lakrits, jag red honom 2 ggr i mitt liv. Första gången var inne i ridhuset på vintern, var kanske 7 år. Det rasade ner snö från taket och alla hästarna skenade och typ alla ramalde av. Min första avramling, jag började skratta :P
Lakrits var en mörkbrun b-ponny

Inte lakrits, utan Nelly på karlshem

Andra gången jag red honom var på en uteritt. Lakrits var känd för att hoppa jätte stort över diken. Så när han hoppade jätte stort över ett dike hamnade jag på halsen och gled av på en stubbe.
Red alltså lakrits två gånger och ramlade av båda gångerna :(

Kommer ihåg Tåga, jagg var fett rädd för henne. Hon hade "jag bits och sparkas" skylt, så jag vågade inte gå in till henne. I bostadshuset brukade folk göra rit lekar på white board tavlan, de brukade rita något som hörde ihop med en häst. Ex, varm choklad, det var Oboy.

Jag gillade oboy, hans spilta är den som Spot har nu. Spot stod ett snäpp åt höger förut.

Kommer ihåg första gången jag skulle hoppa. Jag red igen i en bättre grupp än min och de hade hoppning. Jag visste inte hur man gjorde men jag hade Comet och det gick bra :) Kommer ihåg första gången jag skulle galoppera också, jag hade Pontus stallets minsta häst. Alla fick ledare men de räckte inte, så min ridlärare sa att jag fick klara mig utan en. Så jag galopperade ensam på Pontus!
Lånar en bild från hemsidan på Juli och Pontus

Kommer ihåg de "stora" tjejerna på min tid, som man såg upp till. Vendela och hennes kompisar. Julia Lina, Lina,  Helena m.m.
Kommer också ihåg när jag inte red utan bara följde med till stallet innan jag börjat skolan. Rid eleverna på ridskolan älskade att leka med mig, som vi gör med Lailas dotter Amanda som är liten nu. Brukade ledas runt på tyresö området av någon tjej på Amorina och så brukade jag stajla och visa att jag kunde rida utan händer, jag trodde det var coolare än att åka motor cykel utan händer.
Amorina fick jag rida mycket när jag var liten. Mormor köpte henne så när vi var hos mormor tvingades jag upp på Amorina även fast jag hatade att rida när jag var 6-7 år. Kommer ihåg en gång när Vendela råkat vifta med ett spö bakom Amorina när jag satt på, jag leddes av mamma för jag var väl bara 5 år eller nåt. Då skenade hon iväg och jag tappade tyglarna och låg ner på sadeln och jag satt faktiskt kvar. Jag frågade mamma om någon ridlärare ens klarat av att sitta kvar när det hänt, haha jag var så stolt för att jag suttit kvar!

Amorina, min mammas favorit ponny när hon var liten

En gång när jag gick i fyran, var väl 10 år då så red jag Kontuz så hade vi hoppning. Jag var hoppryttare redan då, haha nä men vad jag komemr ihåg så var jag rätt så tuff då. Kontuz hatade att hoppa och brukade stanna. Men jag var på med spöet och då blev han förbannan och förvandlades till rodeohäst och då flög jag av och bröt armen. Kommer ihåg att jag inte ville gråta för att en i min klass precis börjat i min ridgrupp och jag ville visa att jag var cool. Satt halva natten på sjukhuset för att få ta röntgen och så. Först när de undersökte min arm så sa en doktot att hon inte ens trodde att det var en spricka, för jag var väldigt tålig mot smärtor när jag var yngre. Jag vågade inte säga aj. och så var det en brytning :P
Får berätta mer någon annan gång


Kommentarer
Postat av: johanna

åh lakrits, bästa småponnyn!! ;)

2012-01-24 @ 09:52:47
URL: http://tigermysig.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0