(januari)

Fick en fråga om jag hade någon historia med Spot att berätta, och det har jag väl- Men mina bästa historier är ett par år gamla så jag kommer inte ihåg dem så väl med detaljer och sånt tråkigt nog :(

För några år sedan hade jag Spot på en hoppkurs för Annica. Vi småponny ryttare var rätt galna på den tiden och vi byggde upp bara konstiga hinder. Vi använde de korta smala bommarna till ett hinder och plockade massor av granris och la över det hindret. Vi gjorde en trippelbarr, eller en fyr barr. Det var 4 bommar på bredden. Sockerbitar och koner under räcken. Frigolit saker under 1 hinder. muren och grinden hade vi också. Den hoppkursen fick vi hoppa högt. Jag hoppade bana på 80 cm med Spot, om jag tänker efter nu så är det ju rätt galet att jag vi fick göra det då.
Spot vägrade rätt mycket den hoppkursen, han tyckte det var för högt. Men när han hoppade fyr barren på 80 cm så var jag så lycklig att det inte var sant.

Kolla så stort han hoppade! Koal så liten Viktor ser ut i bakrunden xD
Spot hade vägrat en del den lektionen, men den hoppkursen hade varit så rolig och underbar. Mamma blev lite arg på annica efter för att vi hade hoppat för högt för att vara småponnyer, men jag fick minnen som nu är väldigt viktiga för mig.

Framhoppningen på muren, sen la vi upp en större del på muren.

Jag kommer också ihåg en hoppkurs för Claudia, det skulle bestämams om Sanne på Jonatan eller jag på Spot skulle få vara med i lektionsponny mästerskapet (tror jag det heter). Vi fick hoppa 70 cm då för det var vad man skulle tävla på. Det var ju mycket högre än vad ponnyerna var vana med, och vi med för den delen. Spot vägrade inget på den hoppkursen och Jonatan vägrade inte heller vad jag kommer ihåg. Men det var sanne som fick tävla lektionsponny mästerskapet för Claudia vågade inte ta med mig eftersom jag var hennes dotter. Risk för att det skulle bli skitsnack om det i stallet... Nu är jag otroligt eldsen för att jag inte fick chansen att tävla en lokal tävling på honom, även om han vägrat ut sig. Bara att fått uppleva det. Var då 12 år, var alltså 3 år sedan.

Nu för tiden så verkar Spot inte alls vara som han var förr i tiden. När han älskade att hoppa och var super pigg vid hoppning. På klubbhoppningarna så fick man välja mellan sken eller trav på honom. Han var jätte pigg och det fanns inget han gillade mer än omhoppningssvängar! Fast ibland hände det väl att man gjorde lite väl snäva svängar så att det blev förbispringning... Mer för det mesta hoppade han alltid och vi plockade med oss några första rosetter. Vi har tagit 2 pokaler tillsammans, 2008 vann vi KM i hoppning och 2010 vann vi KM hoppning. Tänk att man red som en lite galning redan för 4 år sedan, tillräckligt snävt och snabbt för att kunna vinna. Skulle vilja resa i tiden och titta på mig själv hur jag red, var jag duktig eller en hemsk unge som slet och drog i tyglarna så hästen nästan gick omkull. Faktiskt så gick Vendela omkull med Spot på en klubbhoppnings tävling för massor av år sedan. Det var fett läskigt, hon gjorde en för snäv sväng så han gick omkull och hon fick ju hela hans tyngd på sin fot.


Spot var en mycket duktig hopphäst förut. Nu verkar han blivit sämre tråkigt nog :( Men gud vad jag önskar tillbaka att jag red på småponny och använde den tiden bättre. Inte bara lalla runt där.

För massor av år sedan så fick ridlärarnas barn rida gratis ibland. Så en dag red jag Spot och Linnea hade tella tror jag? Haha riktigt länge sedan alltså. Vi red ut med mamma. Och jag galopeprade på utevolten med honom och jag ökade, och jag ökade och jag ökade och han ökade. Vi flög fram och mamma sa att hon adlrigs ett Spot galopepra så fort. Jag hade aldrig galopperat så fort i hela mitt liv och jag var så lycklig. Det var första gången Spot bockade med mig också.

Kommer ihåg när jag en dag försökte räkna alla hans prickar. Men slutade när jag nått runt hundra för det blev för svårt...
En sak som jag tyckte var coolt på småponny var när man kastade sig fram när man hoppade. Jag ville testa det på Spot och jag kastade mig fram allt vad jag hade när jag hopapde!
Se början på denna video bara



Kommer ihåg när jag stod och lärde honom en massa trix i spiltan. Jag lärde honom att slicka min hand, att ta upp huvudet högt, ta ner huvudet och så vacker hov. Haha, inte direkt så man kan ta tag i hoven. Mer att han sparkar med framhoven. Fast jag fick sluta med det, för han började med att sparka alla med framhoven när de kom in till honom för han ville ha godis. Men han kan typ fortfarande det trixet :P

Har haft en underbar tid tillsammans med Spot, och tiden på hans rygg är tråkigt nog över.

Genom åren har han i alla fall lärt sig att lita på mig, rätt så mycket i alla fall.

När han följde efter mig på somamr betet.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ VAD JAG VILL RIDA HONOM IGEN!!
Till er småponny ryttare, ta vara på tiden ni har med era små ponnyer. Den tiden försvinner allt för fort!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0