(24 juni)

Läste nyss på en blogg om folk som har aspberger, har ibland undrat lite om jag själv har det, för i så fall skulle det förklara en del. Eftersom jag hade rätt tråkigt nu på kvällen, så gjorde jag ett aspbergertest på internet med väääldigt många frågor. Enligt det testet har jag aspberger, man skulle ha 123-159 poäng för att ha aspberger, jag hade 130 poäng. Många påståenden stämde så himla väl in på mig, som t.ex. att jag trivs väldigt bra ensam, jag hatar att umgås med många människor samtidigt, har svårt med ögonkontakt, jag har ett intresse som jag verkligen går in för (hamstrar), jag gillar inte lagsporter. Jag gillar att orientera ensam och att rida, det är ju en ensamsport som passar mig utmärkt.
Jag hade förut ett litet tics, jag skakade snabbt på huvudet. Något som en del i skolan la märke till, inget som jag själv tänkte på. Jag skakade bort håret, tror att jag slutade med det när jag började använda hårspänne och det inte hängde ner hår i ansiktet längre.
Där har jag hårspänne.
 
Jag tycker inte om att träffa folk på kvällen, gå på fest och så, jag tycker inte om att träffa nya människor, eller sånna människor som tycker om att festa. Jag är egentligen lite tråkig av mig :P jag är heller inte så impulsiv av mig heller, jag tänker noggrannt igenom allt som jag gör, och så älskar jag att planera! Om någon kommer och förstör mina planer, då blir jag på dåligt humör och jag har en lite kris i mitt huvud, men jag visar det inte. Jag har lite svårt för när folk impulsivt säger,ja vet, vi drar på bio idag! Usch, usch, den meningen tycker jag inte om att läsa ens på min egen blogg nu.
Jag tycker om att gå på långa skogspromenader i min egen ensamhet och inte träffa på en endaste människa. Jag vill flytta till småland eftersom det finns stora skogar där.
Jag har mycket rutiner. Särsilt när det gller mina hamstrar, här är ett schema jag håller varje dag nu:
19:00 Tar ut Tom i badrummet
20:00 Tar in Tom och ut med Eternity i badrummet
21:00 Tar in Eternity och ut med Pysen i badrummet, och Tingeling i gallerhagen
22:00 Tar in Pysen och ut med Tom igen och så byter jag dvärghamstrar i gallerhagen.
23:00 - 00:00 fixar mat till hamstrarna, mockar deras sandlådor och byter vatten, tar in alla hamstrarna i burarna.
Jag hade lite tvångstankar, fast jag hade det mer förut. Jag kunde inte gå på det trettonde trappsteget i trampan, jag hoppade alltid över det. Jag räknade till tretton på alla trappor, både uppifrån och ner, så det vart ju två trappsteg som blev 13 fast åt olika håll som jag hoppade över. Nu så är det väl mer att jag måste säga tvi, tvi tvi när en svart katt springer över vägen, eller att jag inte kan döda spindlar, och krossa speglar, jag kan inte gå på A-brunnar, jag kan inte ta upp ett paraply inomhus osv.
Sen så gillar jag inte när man rör mig, är inte förtjust i kramar alls, eller att skaka hand med folk...
Sen så finns det ju också aspberger i min släkt.
 
Tror egentligen att jag nog har aspberger, inte kraftig då men ändå att jag har det. Men skulle nog inte våga gå till en läkare/psykolog eller vem man nu går till för att gå diagnos, då skulle jag ju säkert veta om jag har det eller inte. Om jag har det, då har jag ju liksom aspberger, folk skulle jo tro att man var knäpp eller så. men det är jag ju inte, för med andra människor så är jag ju reletivt normal, bara att jag känner och tycker annorlunda än många människor. Många som har aspberger spelar mycket skådespeleri faktiskt, så de kan ju verka vara helt normala, men det är mest ett skådespeleri.
 
Fast om jag nu skulle ha aspberger, att jag fick en diagnos på det, då skulle jag inte direkt gå fram till alla i min nya klass på gymnasiet och bara "hej jag heter Alicia och jag har aspberger" hahaha, nä det är inte normalt. Tråkigt nog så tror ju en del att aspberger är som i  filmen "i rymden finns inga känslor", han har ju riktig kraftig aspberger, vem säger "Rör mig inte, jag har aspberger" i verkligheten till en främling? :P
Nej aspberger personer kan verka vara riktigt normala, många aspberger personer är väldigt begåvade. Som Einstein hade det, och skaparen av facebook. Man ska inte dömma folk med aspberger, de kan bara vara lite extra speciella och tänka och värdera lite annorlunda än vanliga människor, men det är väl det som gör människor roliga, att alla är olika och en del är lite mer speciella av sig bara :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0