(18 november)

Tänkte göra en liten lista på hur svåra ridskolans mpponnyer är av egen erfarenhet i dressyr, tar inte med alla. Bara de jag ridit på senaste tiden, för jag kommer inte ihåg hur alla är att rida. Hästarna kommer inte exakt i ordning.
 
1. Dingo
Jag tycker att Dingo är en jättefin ponny. Han går enkelt i form, lyssnar bra på hjälperna och har ett bra tempo framåt. Man behöver inte kämpa så mycket när man rider honom, därför är han enligt mig på plats nummer 1.
Gammal bild, 1,5 år gammal.
 
2. Daisy
Daisy är också en fin ponny med bra tempo och takt. Hon går enkelt i form, dock så vill hon ofta smita undan genom att gå bakom hand eller bara böja på nacken. Och så springer hon in i galoppen. Men hon blir enkelt fin, jag har vunnit två dressyrtävlingar på henne :)
 
3. Skrållan
Beroende på vart man vill komma på en ritt med skrållan så är hon väl olika svår. Hennes tempo är väldigt jämnt, men väldigt trippigt och det är svårt att få henne att öka på steget. Hon fattar lätt galopp och lyssnar rätt bra på hjälperna, inte så mycket till häst att rida. Hon går väldigt enkelt i form, hon är väldigt enkel att hålla kvar i stadig form. Hon är fin, men kan bli lite tråkig att rida.
 
4. Globus
Kan inte påstå att han är jättelätt att rida, men det finns många hästar som är svårare än han. Globus är rätt seg, springer in i galoppen men är duktig på att bryta av :p Rätt så enkel att få i form, dock så är det jobbigt att ha honom i form då man måste driva på som attan! Han går rätt enkelt bakom hand. Det skulle typ inte gå att rida Globus utan spö. Men han kan vara riktigt fin :)
 
5. Ruudi
Jag tycker att Ruudi är rätt så enkel att rida, i alla fall i traven och skritten. Han är villig att göra det mesta, och har ett bra tempo. Han går enkelt i form. Det som gör att han inte kommer högre upp på listan är för att hans galopp är rätt jobbig, han är ju unghäst och orkar inte hålla igång galoppen alltid. Han bryter gärna av, och så är det lite svårt att reglera hans galopp i fart. Han har jättesvårt för att gå i kort galopp, och han har svårt för att galoppera i form. Men han är nu en rätt enkel häst att rida, en fin polle :)
På den där bilden var det första gången jag red Ruudi, 4 år var han och kunde inte galoppskänkeln. Han var supersvår att svänga bara i traven, i galoppen var det typ omöjligt :P Då ska jag säga er att han var mycket svårare att rida, han har utvecklats otroligt mycket på bara ett år.
 
6. Oliv
Var länge sen jag red honom, men vad jag kommer ihåg var att han slingrade sig som en ål hela tiden. Han flyter utåt på volterna och typ förböjer sig enkelt och är svår att sätta på plats. Man måste använda jättemycket hjälper på honom. Hans galopp är rätt jobbig också. Men jag har för mig att han är ganska enkel att få i form ändå, men rätt jobbig precis som Globus. Han är rätt seg och mycket häst att rida.
7. Lady
Var skitlängesen jag red henne, men jag tyckte hon var riktigt svår då. Okej, jag typ blev skitförbannad och stannade inne på mitten ett tag och var kokande arg. Hon är väldigt springig och stressad av sig, så det största problemet med henne är väl det, att få henne lugn. Om man får hene lugn kan hon ju vara jättefin. men hon är väldigt känslig, tycker hon är svår att rida. Inte min typ av häst som jag gillar. Hennes bästa gångart är galoppen.
 
8. Snow
Egentligen så kanske Snow är enklare att rida än Lady, menmen. Snow är en klurig och rätt lat häst, hon vill helst inte arbeta. Hon kan vara jättepigg, och sen kan hon vara jätteseg. Svårt att hitta ett mellanting på henne. Hon är superkänslig, man får inte vara för hård i handen på henne. Hon lyssnar bra på galoppskänkeln, hennes enklaste gångart är galoppen. Snow är lite klurig att rida, men om man hittar henne är hon definitvt en skitfin dressyrponny!
 
9. Chiko
Haha, ja Chiko hamnar längst ner enligt mig. Men det beror på att det var ett tag sen jag red honom när han var riktigt igångsatt. Jag passar inte på honom för han är väldigt stressad, och jag är inte duktig på att få honom lugn. Han är superduper känslig, man måste vara lite hård i handen på honom men samtidigt vara väldigt snabb med att ge eftergift. Han lyssnar jättebra på skänkeln, och är ganska enkel att reglera farten på. Han kan vara fin, men det var rätt länge sen jag hittade honom ordentligt. Jag tycker att chiko är en svår häst, han är inte min typ av favorithäst i dressyr.
 
Som sagt, det här är av mina egna erfarenheter. En del kanske tycker helt annorlunda :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0