25 november

 
Kan skriva om alla hästar som jag satt igång och hur de var att rida då :)
 
* Allra första gången jag fick sätta igång en häst, det var skettisen Lisa. De behövde en väldigt liten människa som kunde skritta på henne, och jag var väl runt 10 år och väldigt liten så jag passade ju bra.
 
*Men den första riktiga igångsättningen var på Spot, satsan vad livrädd jag var för honom då. 2007 var det, så 11 år var jag. Han var skitläskig i spiltan och när jag skulle sitta upp på honom, men att rida var han världens underbaraste!
*Fick provrida Izyda på grällsta till ridskolan, kommer inte ihår hur länge sen det var. Men ett par år sedan. Jag tyckte inte om Izyda, jag tyckte hon var lite dum för hon gjorde sönder min vante :P 
*Fick sätta igång bonita lite grann när hon kom till ridskolan. Kommer knappt ihåg något från det, bara första gången jag hoppade henne. Hon kunde inte vara först i ledet så det gick jättedåligt.
*När Tella kom till ridskolan så fick jag rida henne en del. För hon var supermega pigg då. Jessika ridläraren fick longera henne när jag red för att hon var för pigg. Men det var roligt att rida henne, för jag kommer ihåg att jag kunde få henne lite i form. Blev förvånad första gången jag hoppade henne, hur hon verkligen slickade hindrerna, hoppade max så mycket som behövdes :P Gillade tella så mycket att jag skulle ha börjat sköta henne om jag inte redan skötte Spot och Picco.
Jag på Spot, sanne på tella.
 
*Satte igång Lollo en jättekort stund, bara i skritt. Kommer knappt ihåg något från det.
*Spot blev ju halt igen och jag grät stora krokodiltårar, men sen blev hanf risk och jag fick sätta igång honom vilket gjorde mig glad. Det var dock under vintern så jag frös typ ihjäl. Men han var jättefin att rida då :)
 
*Fick skritta igång Snow litegrann.
 
*Satte igång Hamilton, hahah efter han vart halt. Svårt att tro va? Det var iaf tråkigt, för det var skritt i skogen utan några diken :(
*Fick sätta igång Hell. Lärde mig väldigt mycket av att rida honom, jag hatade att rida honom i början. sen så blev han typ min favorithäst på slutet. saknar verkligen att rida honom :(
*Fick sätta igång Chiko litegrann, vilket var kul även fast jag bara skrittade. För Chiko var på bushumör rätt ofta och kunde få för sig att skena iväg ibland :P
Har varit väldigt lärorikt att få sätta igång många olika typer av hästar, och roligt. Den igångsättning som var absolut roligast och som jag ofta tänker tillbaka på är ju Spots igångsättning, att få rida Spot varje dag i flera veckor, som om han var min egen. Inget kan slå det, min ängelponny <3
Kommer typ aldrig bli att sätta igång någon häst igen, för jag har ju inte tid nu på gymnasiet. Jag fick ju sätta igång många hästar förut för att jag var liten och kunde rida alla små hästar, jag var mycket i stallet och hjälpte till. Men nu är jag stor och är typ 1-2 dagar i stallet i veckan bara, haha. Men jag är lycklig ändå, blickar framåt istället :) Har ju en massa fina minnen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0