Hoppträning (2 september)

Är så glad, red dressyr/hoppträning för mamma idag. Det gick så bra så jag är så glad :D Först red jag dressyr en del, och det gick hur bra som helst att rida för mamma. Jag kan rida privatlektion för henne för då är jag ensam och blir inte stressad av allt omkring mig. Hamilton var fin och det kändes riktigt bra!




Hoppade ju också, man kan säga att det typ var första gången jag hoppa honom, har ju hoppat småhinder förut bara.
Hoppade först en upphöjd bom på en volt, sen kom jag på en kombination och hoppade några gånger. Hoppade 1 meter några gånger, det är faktiskt mitt höjdrekord :D Tyvärr fotade mamma det med sin mobil så man ser typ inget på bilden -.-
Kände själv att jag utvecklats otroligt mycket sen jag hoppade honom sist, har växt i min kropp som mamma säger. Jag fick in rätt känsla, visste hur jag skulle göra. Det är stor skillnad på att hoppa ponny och häst, ponnysar är väldigt enkla att hoppa, de gör det mesta av jobbet. På häst måste man hjälpa till mycket själv, man måste verkligen se till att man kommer in i rätt tempo, trycker ifrån vid rätt läge, följer med i språnget m.m. Jag tyckte att det var väldigt roligt att hoppa Hamilton, han har otroligt stor galopp och så hoppar han så sjukt mycket med ryggen, så man måste verkligen följa med i språnget annars ramlar man av. Det kändes riktigt bra att hoppa honom, han är så himla trygg att hoppa, man vet verkligen att han hoppar. Det kändes som en mycket större utmaning att hoppa häst, blev riktigt sugen på att gå upp på storhäst nu :P
 
 


Han hoppar stort!
På bilderna hoppar jag bara 80-90 cm, sen skulle mamma börja testa att fota med sin mobil istället och det blev ju tyvärr hemska bilder :(
 
Efteråt när jag pratade med mamma så sa hon att jag utvecklats jättemycket, hon sa att det brukar vara svårt för ponnyryttare att hoppa häst eftersom man måste hjälpa hästen så mycket mer, men honsa att jag klarade av det. Att jag tänkte fort, hann parera när det behövdes, tryckte på när det behövdes och bromsade när jag behövde. Hon tyckte att jag var jätteduktig, men om det var något som jag skulle kunna förbättras så är det att jag måste hinna räta upp mig snabbare efter själva hoppet. Men det är svårt eftersom hamilton dyker ner efter hindret och man rycks ju med neråt :P
Är i alla fall såååå nöjd, älskar min lilla polle som är så duktig så :) Har bestämt mig för att rida Hamilton på min lektion på onsdag. Det går bättre när jag rider Hamilton, blir gladare då, jag känner inte att jag är i en ridsvacka då. Bara när jag rider svåra ponnysar i dressyr som jag är i en ridsvacka, så tills mitt självförtroende är bättre så kommer jag rida Hamilton på min lektion :)
 
Efter ridningen var jag hur varm och svettig som helst, kände mig så äcklig. En halvtimme efter var jag fortfarande varm och äcklig, fast inte sådär tomatröd längre.
Monster :O Duschade jättevarmt sen när jag kom hem. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0