9 januari

Idag är det första skoldagen för mig det här året. Har inte alls haft så mycket ångest över det som jag brukar ha. Det svåraste brukar vara att ställa om dygnet, från att inte ha somnat förens absolut tidigast halv 2 de senaste dagarna till att somna nån tid som passar att somna om man ska upp 6.
Somnade väl lite efter 11, och det är applåder på det! Att man lyckades somna så tidigt är bra duktigt :) Men jag har sömntips!
  • Gå en 30 min promenad på dagen utomhus (hundpromenad)
  • Gör något fysiskt ansträngande under dagen (hänga upp tvätt, flytta kläder från garderob till byrå)
  • Innan man ska sova, varva ner. T.ex. genom ett varmt bad.
  • Drick "lugn och ro te" innan du ska sova.
  • Jag sprutade lavendelspray över hela min kudde och värmde min värmetofflor som doftar starkt av lavendel och sova nära dem. Lavendel är en mycket lugnande doft som gör att man slappnar av bättre, man känner sig inte stressad av den doften.
  • När man försöker sova ska man inte gå igenom morgondagen i huvudet, eller dagen som gått. När man sover går hjärnan igenom hela dagen flera gånger om, så det behöver man inte göra som vaken :P Tänk på annat, som nån kärlek eller nått :)
  • Gå inte och lägg dig för tidigt. Är du inte trött och inte van att gå lägga dig åtta på kvällen, gör inte det. Du kommer ändå aldrig somna då. Bara ligga och stressa upp dig över att du inte kan somna.
  • Sitt inte vid datorn eller tv:n precis innan du ska sova. Det gör att du är lite på högvarv och har svårare att somna. Läs gärna en bok eller något annat istället ;) En bok är väldigt sömnande.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0