Magic over a night 5 januari

Ja, som rubriken säger så var de det. Jag somnade med 39,7 graders feber och vaknade med 37,0 graders feber. Ingen feber! Man kan säga att det gick väldigt fort.
 
Tänkte med det här inlägget ge tips till folk som är sjuka, vad som underlättar och vad man inte bör göra som sjukling.
 
Tips att göra
* Tvinga i dig mat och vatten. Man är inte hungrig som sjuk, men man måste tvinga i sig mat och vatten ändå. Hur ska annars kroppen orka bekämpa viruset/bakterierna? Tips på mat är lättsväljd mat är soppa, äggnudlar i påse, varma koppen, yougurt m.m.
*Om du har hög feber men inte har frossa. Ha inte för mycket kläder eller täcken på dig. Badda gärna din panna med en kall trasa/is för att få ner febern.
*Har man halsfluss så lindrar varmt te det liksom bränner bort det onda för en stund, eller något riktigt kallt som att suga på en isbit eller glass eller yougurt.
 *Kan du verkligen knappt äta något alls. Drick då te med honung/socker i. Då får du lite energi i alla fall.
 Tips att inte göra
 
 
 *Ta inte febernedsättande medel för mycket (ipren, alvedon m.m.) Kroppen använder sig av feber för att döda viruset/bakterierna. Så låt kroppen kämpa lite ibland. Ta bara febernedsättande medel när du behöver det, t.ex. om du ska sova och har hög feber.
 *När man är sjuk tappar man matlusten, och en del ser det positivt att man går ner i vikt. Det är dumt tänkt, för man går ner i vikt för att man slutar äta. Sen när man blir frisk fårman tillbaka matlusten och man går upp lika mycket igen. Så tryck i dig så mycket mat du bara kan som sjuk så blir du frisk fortare.
 
Det var lite personliga sjuktips från mig som är erfaren sjukling ;) Nu ska jag sova sött och vänta på morgondagen. När jag äntligen blivit helt frisk så ska jag göra en god frukost, fota Pysen med systemkameran och njuta av min friska hälsa :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0